JO VINC D'UN SILENCI - Raimon
GÈNERE: Cançó d’autor
ESTRUCTURA FORMAL: 6 estrofes de 8 versos. Versos de 5 síl·labes.
__1__LLETRA__
Jo vinc d'un silenci
Jo vinc de les places
Jo vinc d'un silenci
Jo vinc d'una lluita
__2__ANÀLISI__
:: Aspectes formals ::
La cançó aposta per una instrumentalització simple però treballada. Trobem la característica guitarra de Raimon amb el so que apareix en totes les seues cançons, un rascat de les cordes marcat i ferm. El ritme de la guitarra també és molt particular en la música d’aquest cantautor, ja que juga amb el compàs musical binari, i una mesura que convida a imitar-la amb les mans quan la ocasió o requereix i es recorda a la perfecció, fent més portador el record de la lletra. És tracta de tres colps, que organitzats en el compàs binari que ja apuntàvem, responen a un colp en el primer temps i dos en el segon. Com a curiositat, cal comentar la semblança d’aquest ritme amb la tradicional sardana catalana, encara que parega totalment paradoxal, ja que Raimon és de Xàtiva (València).
A part de la guitarra, apareixen acompanyaments d’algunes cordes, com ara a la introducció, amb la funció de matalàs musical i flautes per fer contracants i ajudar la veu de les cordes.
Pel que al acords, o harmonia de la peça, és característic el caire folklòric que emana de la utilització d’una roda en to menor primer i després en to major quan arriba la tornada, repetició d’acords populars que fan més receptiva la cançó.
A part, cal destacar que en la primera part hi ha dos estrofes, però en la segona, sols es fa una i s’utilitzen dos estrofes amb la melodia i harmonia de la tornada.
:: Idees i valors::
El títol de la cançó ja suposa una idea discursiva que es repeteix al llarg de la composició: “jo vinc d’un silenci”. Eixe silenci del qual parla Raimon, fa referència al bàndol que va perdre la guerra, a eixa multitud que calla i, per tant, atorga; eixa “multitud silenciosa”, com es denominà en aquell moment, que es limitava a veure com venien els esdeveniments sense parar-se a pensar ni a reflexionar en per què havien de seguir un camí marcat i per què havia de marcar-lo un pensament concret. Al règim tampoc li interessava que ningú raonara més del compte. El silenci, per tant, és “antic i molt llarg” (tot el que va durar la dictadura), és un silenci de treballadors (“homes i dones estan treballant als petits tallers, a casa o al camp”), de “vells que esperen”, però que d’alguna forma, internament, no volen resignar-se (“d’esforç i blasfèmia perquè tot va mal”). És un silenci d eles “classes subalternes” front l’autoritat, l’única que pareix no sentir, o fa com que no sent, la veu del poble.
Varies idees es fan fortes a la peça per esperançar l’oient. Per un costat, el futur (“la gent romprà”) i la constància en la lluita, sense abandonar-la (“una lluita que és sorda i constant”). Per l’altre costat, una frase que avui esdevé un himne: “qui perd els orígens perd identitat”. La consciència de ser poble ens uneix, i el silenci pot ser no reclama a crits, com diu l’autor, “les coses que li han negat”, però els orígens i el passat sempre estan presents per a no repetir els errors i reclamar els drets que pertanyen.
No hay comentarios:
Publicar un comentario